Jemenskí povstalci začali s útokmi na obchodné lode v Červenom mori v
polovici novembra. Blokovaním kľúčovej obchodnej trasy, ktorá smeruje k
Suezskému prieplavu oddeľujúcemu Červené more od Stredozemného,
povstalci, húsíovia dávajú najavo svoju podporu palestínskemu
militantnému hnutiu Hamas v konflikte medzi ním a Izraelom v Pásme Gazy.
Prinútili tak spoločnosti presmerovať plavidlá na podstatne dlhšiu
trasu okolo južnej Afriky, ktorá plavbu a dodávku tovarov predlžuje o
sedem až 20 dní.
Suezský prieplav predstavuje najkratšiu trasu na dodávku tovarov z Ázie a
Blízkeho východu do Európy. Túto trasu využívala pred útokmi približne
tretina kontajnerových plavidiel. Presmerovanie na dlhšiu trasu
prinútilo spoločnosti zvýšiť prepravné sadzby, aj keď tie stále
nedosahujú ich úroveň počas pandemického obdobia v roku 2021.
Sadzby za námornú prepravu na trase Ázia - severná Európa vzrástli tento
týždeň viac než dvojnásobne na vyše 4000 USD (3663 eur) za 40-stopový
kontajner. Rast zaznamenali aj sadzby na prepravu tovarov z Ázie do
severoamerických prístavov, aj keď tempo rastu také výrazné nie je.
Zvýšili sa o 55 % až 63 %.
(1 EUR = 1,0919 USD)